افتتاح نمایشگاه سراسری فرش دستباف در استان یزد

یزدفردا :پنجمین نمایشگاه سراسری فرش دستباف استان یزد در محل دائمی نمایشگاههای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

عصر دیروز در مراسمی با حضور استاندار یزد ،پنجمین نمایشگاه فرش دستباف استان در محل نمایشگاهی شهید قندی یزد افتتاح شده و آغاز به کار کرد.

" محمد رضا فلاح زاده " سه شنبه شب در مراسم افتتاح اين نمايشگاه كه در محل نمايشگاه شهيد قندي برگزار شد، گفت: فرش از ديد هنري يك هنر صد در صد مسئوليت آور و بصورت هدفمند است.

استاندار يزد با يادآوري اينكه انسان ها ذاتا به زيبايي علاقه مند هستند، فرش را داراي بالاترين درجات هنر و زيبايي ارزيابي كرد.

وي همچنين اسلام را دوستدار هنري دانست كه در راستاي تكامل جامعه و رفع نياز بشري تلاش كند.

اين مقام مسئول در بخش دوم سخنان خود با تاكيد بر اطلاع رساني اين هنر اصيل ملي توسط صدا و سيما، تاكيد اسلام در خصوص اشتغال و كسب روزي حلال را يادآور شد كه اين حرفه نمونه بارز آن است.

فلاح زاده همگاني بودن اين صنعت را از محسنات آن دانست و خاطر نشان كرد: هنر هاي قديمي ايران باستان از جمله قالي بافي، معماري و شهرسازي و ..... سرآمد جهان محسوب مي شده است كه بايد دوباره به آن سمت حركت كند.

وي همچنين فراگيري صنعت فرش بوسيله سرمايه گزاري اقشار متوسط جامعه و تشكيل نواحي صنعتي در خصوص فرش را مورد تاكيد قرار داد و خودكفايي كشور و بهبود صادرات كشور را از ديگر مزاياي اين صنعت عنوان كرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز با بيان اين كه يزد از توليدكنندگان عمده فرش دستباف مي‌باشد گفت: در حال حاضر حدود 40 هزار نفر بافنده فعال فرش دستباف در سطح استان فعاليت دارند كه 22 هزار نفر از آنها داراي كارت شناسايي هستند.



"محمد مهدی زارع" افزود: جهت استفاده بافندگان از تسهیلات بیمه تامین اجتماعی شامل درمان، از كار افتادگي و بازنشستگي نیز تعداد 13000نفر به شعبات تامین اجتماعی استان معرفی شده اند.



وی در ادامه خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در استان يزد 200سالانه قریب به هزار متر مربع فرش دستباف توليد مي‌شود كه به طور ميانگين هر متر آن 200 هزار تومان به فروش مي‌رسد.



زارع از اختصاص حدود 40 ميليارد ريال تسهيلات از سال گذشته تاکنون ، براي پرداخت از طريق بانك عامل به متقاضيان ايجاد كارگاه‌هاي توليد فرش دستباف در راستاي توسعه اين هنر صنعت در استان خبر داد.



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در اين نمايشگاه انواع فرش با هدف توسعه صنعت فرش، ايجاد فضای مناسب براي تعامل گسترده فعالان اين هنر صنعت، معرفي و توسعه صادرات فرش در معرض ديد بازديدكنندگان قرار خواهد گرفت.



وي يادآور شد: اين نمايشگاه در فضاي به وسعت 7000 مترمربع در قالب 90 غرفه میزبان توليدكنندگاني از تبريز، يزد، اصفهان، نائين، قم، شيراز، مشهد، كرمان ، تهران ، قزوین وکاشان مي‌باشد.



در اين نمايشگاه كه تا 30بهمن ماه به كار خود ادامه خواهد داد به منظور ارائه كار و به صورت كارگاهي و نيز آشنايي بازديدكنندگان با مراحل مختلف تهيه و توليد فرش چند واحد اقدام به بافت فرش به صورت زنده و مقابل ديدگان بازديدكنندگان خواهند كرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا